Terapii kreslením jsem vyzkoušela ze zvědavosti. Je to fakt skvělý! Budu upřímná – nečekala jsem, že mi to něco přinese a přineslo. Pomohla jsem si díky arteterapii sama a je mi teď krásně a uvolněně. Mohu vřele doporučit, to nejlepší zhodnocení financí, protože jsem je investovala do sebe samé a ještě se mi to stokrát vrátí. Děkuji, Veroniko, jedním slovem pecka!
Andrea Majcinová, Praha
Velmi oceňuji nápad zařadit terapii malováním do programu naší mateřské školky. Než jsme začali realizovat tento program, ráda jsem využila příležitost osobně si tento druh terapie vyzkoušet. Bylo to setkání příjemné, velmi osobní a pro mne mnohé vysvětlující. Velmi oceňuji citlivý přístup paní Veroniky Kuřecové. Měla jsem také možnost být u prvního setkání paní Kuřecové s dětmi. Děti byly spokojené a krásně zklidněné. Paní Verunku, jak jí říkají, si velmi oblíbily a na každé setkání s ní se velmi těší. Díky těmto setkáním jsou otevřenější, dokáží se rychleji zklidnit a vzájemně dokážeme hovořit o svých pocitech. Ještě jednou děkuji a ze srdce vřele doporučuji.
Milena Coufalová, učitelka mateřské školky Smetanova, Bruntál, třída Žirafky
Osobní zkušenost – překvapilo mě, co vše mohou o člověku prozradit barvy, a jak je to pravdivé po rozhovoru s Vámi. Co se týká skupinové práce s dětmi, bylo to velmi příjemné – z prvního setkání mám takové poznatky: Děti se zklidnily a vnímaly samy sebe. Povídání nad obrázky “pocitů” bylo pro některé děti novinkou. Pro některé je to možnost vypovídat se. Některé děti mají potřebu se vypovídat a nedostávají prostor a zde ten prostor měly. Samotné ,,čmárání panenky“ to bylo o jednotlivcích – někteří nemají problém s vyjádřením svých emocí a některé děti (především ty malé) nevědí jak to pojmout (vidí panenku, mají potřebu nakreslit oči, pusu…), ale pod vedením Verunky se vše podařilo. Moc se mi líbila motivace dětí jak chytají barevná světýlka a poté si vyberou barvičku a kreslí na danou část panenky. Druhé setkání: Opět příjemná zklidnění dětí, povídání v kroužku o emocích. Děti už tyto emoce znaly a věděly co znamenají. Kreslení stromu je velice zaujalo a rozvíjelo jejich fantazii a pocity, s těmi nás po vyhodnocení Verunka seznámila. Je to velice zajímavé, co vše se skrývá v barvách a kresbách a co vše o nás mohou prozradit. Pod vedením terapeuta vidím určitě přínos pro zlepšení a pochopení nejen ,,dětských dušiček“.
Jaroslava Horáková, učitelka mateřské školky Smetanova, Bruntál
Pracuji ve speciální třídě a když nám bylo oznámeno, že u nás bude probíhat lekce arteterapie u dětí, byl jsem plný očekávání. Toho, jak a jestli to bude děti bavit a také, co by jim to vůbec mohlo přinést? Očekával jsem, že přijede někdo, kdo s dětmi nakreslí obrázek, dá jim, všemi dětmi milované, tzv. kokino, řekne jim, jak to mají všichni pěkné a odjede. Skutečnost byla, naštěstí, jiná 😊. Setkání paní terapeutky a dětí bylo plné příjemné pozitivní energie a děti byly od začátku až do konce naprosto zklidněné a všechny se zájmem spolupracovaly. Děti pracovaly se svými aktuálními náladami a formou hry dávaly najevo své vnitřní pocity. Svými projevy mě překvapily také děti, do kterých bych to vůbec neřekl 😊. Příjemná hudba, která doprovázela celé setkání, dodávala tomu všemu velice hřejivý a meditační nádech. Také klidný a empatický přístup paní terapeutky mě přesvědčil o vysoké profesionalitě celého „sezení“. Během následných rozhovorů s paní terapeutkou a rozborem jednotlivých výtvorů od dětí jsem si uvědomil, co všechno se dá vyjádřit pomocí barviček a jednoduchých obrázků. Tohle setkání mi otevřelo nové dveře, které budu velice rád nadále prozkoumávat a zkoušet zapojovat prvky arteterapie do výchovně vzdělávacího procesu v naší třídě. Všem školám tuhle zkušenost doporučuji a budu se velice těšit na další spolupráci s paní arteterapeutkou Veronikou.
Jaroslav Daníšek, učitel v mateřské školce Smetanova, Bruntál
Vzdělávání sborovny na téma Arteterapie a její využití v pedagogickém procesu v rámci inkluze bylo paní lektorkou velmi profesionálně zvládnuté. Informace, nápady a podněty z kurzu jsou velmi dobře aplikovatelné v rámci inkluze při tvorbě IVP, vytváření pozitivního klimatu třídy a zároveň otevírající přístup k žákovu emocionálnímu prožívání. Toto vše umožňuje vyučujícím nastavit každému žákovi jeho osobní maximum, vzdělávací potřeby i cesty. Klidný, diskrétní přístup k jednotlivým vyučujícím v rámci individuálních konzultací byl ze strany lektorky samozřejmostí. Zážitkové činnosti vtáhly do dění při kurzu všechny zúčastněné pedagogické pracovníky.
Mgr. Marian Hrabovský, ředitel ZŠ a MŠ Osoblaha
© Veronika Kuřecová 2021